Vinkkejä yrittäjälle markkinointiin

Hei!

Oikein hyvää naistenpäivää! Tässä teille arvon kollit ja kollegat muutama vinkki markkinointiin.

Yrittäjälle aika on rahaa ja paljon aikaa on paljon rahaa. Tässä sinulle muutama vinkki, joilla kiireinenkin yrittäjä onnistuu somemarkkinoinnissaan.

Yrityksissä ei usein pohdita tarpeeksi, miten markkinoinnin avulla voidaan nostaa yrityksen arvoa ja myynnin katetta pitkällä aikavälillä. Markkinointi saatetaan tehdä puoliväkisin ja ajatellaan, että asiakaskunta löytää verkkosivuston tai myymälän itsestään.

Nykytrendi on, että yritykset siirtävät markkinointiviestinnän investointien painopistettä ostetusta mediasta, siis perinteisessä mediassa mainostamisesta, omaan mediaan menestyvien esimerkkien kannustamina (Red Bull, Audi, Novita, Partioaitta jne.). Mediakulutus jatkaa nopeaa muuttumista ja mainostajat seuraavat perässä digitaalisiin ja mobiileihin kanaviin. Vanhenevat sukupolvet kannattelevat kuitenkin perinteistä mediaa vielä jonkin aikaa, mutta heitä on vuosi vuodelta vähemmän.

Voimakas jatkuva teknologinen murros ja automaatio merkitsevät sitä, että mediakulutuksen muutos jatkuu seuraavat kymmenen vuotta vähintään yhtä voimakkaana kuin edelliset kymmenen vuotta, halusimme sitä tai emme.

1. Suunnittele, määrittele kohderyhmä
Jos sinulla ei ole aikaa, käytä aikasi suunnitteluun. Tavoitat kohderyhmäsi paremmin, kun mietit keitä he ovat ja mistä löydät heidät. Ja samalla voit käydä läpi yritystoimintasi vuosikelloa ja suunnitella, millä kärjellä minäkin vuodenaikana markkinoit. Jatkossa myös suomen päivitysten tekeminen on helpompaa ja nopeampaa, kun aina voi nojata siihen suunnitelmaan.

Mieti, voisitko hyödyntää videoita. Tällä hetkellä jokaisena vuorokauden minuuttina YouTubeen ladataan 70 tuntia videomateriaalia. YouTubesta katsotaan 4 miljardia tuntia videoita joka kuukausi.

Video on toki paljon enemmän kuin pelkkä Youtube. Pystyt rakentamaan videoilla oman kanavasi Youtubeen. Videoilla keräät näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Videosi saattaa lähteä viraaliksi ja saat valtavan määrän ”ilmaista” näkyvyyttä. Videoita voi myös optimoida samoin kuin nettisivuja eli niiden näkyvyys paranee. Hyvät videot myös todistetusti nostavat verkkosivuston konversioprosenttia – toisin sanoen video verkkosivustolla lisää myyntiä.

Saat somestakin kaiken hyödyn irti suunnittelemalla ja tekemällä sen huolella, sillä markkinoinnin välineenä se on edullinen.

2. Budjetoi markkinointi
Pienikin panostus voi poikia suuria, joten kannattaa ehdottomasti budjetoida. Monilla aloilla sinua ei ole olemassa, jos sinulla ei ole esimerkiksi nettisivuja tai brändiäsi tukevaa yritysilmettä. Laadukas ulkoasu ei tarkoita, että se on tullut kalliiksi, mutta vahvistaa laatumielikuvaa.

Pienyrittäjä voi aloittaa tehokkaan markkinoinnin myös ilman suurta budjettia tai osaamista. Mm. monet bloggarit hyödyntävät sosiaalista mediaa monipuolisesti tunnettuuden luomiseen ja henkilöbrändinsä kehittämiseen.

3. Valitse kanavasi
Keskity. On paljon tehokkaampaa keskittyä muutamaan kanavaan kuin rönsyillä hieman kaikissa.

Instagram sopii lifestyle-tyyppisille yrittäjälle, mutta miksei myös asiantuntijatyyppisille palveluille erinomaiseksi mainostuskanavaksi. Voit rakentaa tunnettuutta ja luoda persoonaa itsellesi tai tuotteillesi. Lisäksi Stories-ominaisuus on hyvä kanava tiedottaa ja kasvattaa yrityksesi tunnettuutta tavalla, joka tuo tuotteesi ja itsesi ihmisläheisesti esille.

Facebook on kätevä kanava toimivien asiakasryhmien löytämiseksi. Voit luoda yrityksellesi Facebook-profiilin ja pääset heti aloittamaan mainostamisen. Budjettisi mainostamisessa voi olla mitä vain 1 eurosta satasiin. Facebookin mainostustyökalun avulla hallinnoidaan myös Instagramin mainokset. Facebook tukee myös muuta sisällönjakamistasi, sillä voit hyödyntää sitä esimerkiksi blogikirjoitusten jakamiseen. Voit myös pitää tapahtuman haluamastasi aiheesta verkossa Facebook-livelähetyksen avulla, jolloin mainostaminen onnistuu täysin ilmaiseksi, kunhan vain muistat kutsua ihmiset tapahtumaan.

4. Muista myös
Kannattaa kerätä omaa kuvapankkia, jonne kerää yrityksen kuvia ja käyttää niitä päivityksiin myöhemmin. Ja valita hästägit, joita käyttää. Näin viestisi tehostuu ja se löytyy helpommin.

5. Ole avoin uusille ajatuksille
Mitä enemmän ihmisten syitä ostaa on tutkittu, sitä selkeämmäksi on tullut, että tunteet ovat suurin tekijä ostopäätöksessä. Vaikka ihminen usein perustelee ostoksen itselleen järkisyillä, on sitä ennen ostopäätös jo syntynyt tunnepohjaisista syistä johtuen.

Tutki siis avoimin mielin, miten voisit saada viestisi välittymään. Kun panostat yritystoimintaasi, muista myös panostaa siihen, että se saadaan kohdeyleisösi eteen.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s